Farewell - Reisverslag uit Tlokweng, Botswana van Tim Knotnerus - WaarBenJij.nu Farewell - Reisverslag uit Tlokweng, Botswana van Tim Knotnerus - WaarBenJij.nu

Farewell

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tim

02 Februari 2008 | Botswana, Tlokweng

Daar waar ik vorige keer zo vertelde dat Bostwana vooralsnog bespaard bleef van problemen, ben ik nu toch genoodzaakt om een kleine rectificatie te plaatsen. Ondanks het afgeklopt te hebben op elk denkbaar stuk hout, moet ik toch echt bekennen dat er in dit land ook van alles mis is. Sinds een week of twee kampen alle Zuid-Afrikaanse landen met grote stroomproblemen. Erg leuk natuurlijk dat WK voetbal in Zuid-Afrika in 2010, maar om daar nou nu al de stroom voor af te sluiten is toch net iets minder relaxed. In Botswana (voor stroom grotendeels afhankelijk van ZA) begint het inmiddels grote problemen te geven. Elke dag is de stroom tussen 19.00 en 21.00 uur sowieso afgesloten (heel chill voor restaurants e.d.), maar ook tijdens de ochtend, middag en nacht blijft de stroom vaak urenlang achterwege. Echt ongelooflijk om te zien hoe bizar afhankelijk we eigenlijk zijn van elektriciteit (zelfs in Afrika). Best leuk om in het donker rond te dolen, maar het zorgt er ook voor dat alarmsystemen niet meer werken en dieven dus om de haverklap hun slag slaan. De hoop vanuit Bots is nu gericht op Mozambique aangezien die recentelijk Zimbabwe hebben afgesloten vanwege wanbetalingen en dus het een en ander aan stroom over hebben. Beetje minder alleen dat de stroom vervoerd moet worden door de oude leidingen in Zim, en dit nou niet het meest meewerkende land is.
Een ander probleem zijn de duizenden potholes (kuilen) in de weg. De gemiddelde rotonde heeft tenminste vier pothole rotondes in zich en vereist derhalve een behoorlijke portie inzicht en rijvaardigheid. Een gepast cadeau dat de burgemeester gisteren kreeg aangeboden van het locale radiostation was dan ook een ritje in de achterbak van een truck die met 60 per uur door Gaborone zou rijden. Raar maar waar, hij heeft de uitnodiging niet aangenomen. Wanneer je de juiste wegen echter een beetje kent, is er wel degelijk veel lol te beleven, zeker wanneer je Frank tot je vrienden mag rekenen. Zo werd er een ritje gemaakt op zijn blinkende Yamaha. Nou heb ik vaker meegelift op een motor, maar dit racemonster was toch even wat anders. En ja, met 230 km/h een klein lief politieautootje inhalen binnen Gabs is toch wel heel leuk (sorry mam, ik weet het: niet verstandig…).

Dit hele weekend stond in het teken van farewell parties. De zaterdagavond werd gevuld met een bezoek aan de hippe bar Dros en aan mij de lastige taak om iedereen voor te stellen en de namen correct uit te spreken. De dag erna vond ik mezelf terug te midden van een tuinfeest, wat hier neerkomt op chillen in, op of naast een grote auto met harde muziek en het liefst zo mogelijk doen. Ik heb de meest misselijkmakende insecten weg weten te werken, enkel omdat je alles nou eenmaal een keer geprobeerd moet hebben. Maandag was het feest verschoven naar Bull en Bush waar de giantische ribs toch wel zeer welkom werden ontvangen.

Maar het was niet alleen feesten, want de laatste week was aangebroken en er was nog veel werk aan de winkel. De brochure, fundraising (Marthe van Rijswijck Foundation heeft nog eens ruim 2300 euro gedoneerd voor de bouw van een nieuw klaslokaal voor de kinderen) en facebook waren inmiddels afgerond, maar er stond nog het een en ander open. De week begon zeer geslaagd toen ik maandag officieel de BORNUS site kon uploaden: http://www.bornus.org.bw. Na wat onderhandelen met mijn vrienden van Botsnet doneerden ze zelfs het gehele hosting package. Een dag later werd mijn artikel (vraag om donatie voor het centrum) geaccepteerd en online geplaatst op: http://www.karperwereld.nl/. De woensdagmiddag werd gevuld met mijn farewell op het centrum. Drie uur later en zestig veren in mijn reet rijker begin ik zowaar het idée te krijgen dat ze echt geloven dat ik een “Gods gift” ben. Ik kon met name hartelijk lachen om “computer wizard”, “photographic expert” en “money making machine”.

En dan is het na drie maanden ineens afgelopen en wordt mijn Botswana hoofdstuk bruut afgesloten. Over een kwartier (ja het is hier nu 5.30 uur ‘s ochtends) pak ik de bus naar Jo’burg om vervolgens door te vliegen (gisteravond ticket geboekt, weer heerlijk op tijd Tim…) naar Kaapstad. Na een welkomspint met een lokale vriend hoop ik zondagochtend dan eindelijk herenigd te worden met mijn moppie. We hebben mooie plannen klaarliggen en zullen in drie weken een toer door Zuid-Afrika gaan maken. Is er dan eindelijk de rust wanneer we op 23 februari weer voet op Nederlandse bodem zetten? Nee, zo gemakkelijk is het niet, want (vers van de pers!) per 1 maart zullen Eef en ik intrekken in een woning in hartje Amsterdam (net naast Overtoom en Leidse): www.knotnerus.nl/timhuis.jpg

  • 02 Februari 2008 - 09:50

    Jaap:

    Toch zo een heel mooi verhaal geworden over je belevenissen in Gab. Ben toch ook wel benieuwd naar wie je het meest heimwee zult gaan krijgen: de kids, de meiden, de nurses of het overleven zelf wat ze daar zo goed hebben weten te leren.
    Voorlopig nog een paar fijne weken in SA en dan op naar de Bosboom Toussaint!
    Blijf genieten, dad en mom

  • 02 Februari 2008 - 16:30

    Ria:

    Hoi Tim.
    Wij hebben genoten van je avonturen. Gelukkig dat het zo gezellig is verlopen dan heb je die veren ook verdiend. Ziet er vast heel bliz uit "60 veren". Genietvan een verdiende vakantie en als je Emmy tegen komt groet haar van ons. Groetjes ook aan Evelien en tot ziens Ria

  • 02 Februari 2008 - 18:13

    Wouter:

    hey man,het gaat veels te sn el voorbij he zo een reis...,vind het wel top van je dat je iets heb kunnen bijdragen aan alle misstanden in botswana,geniet van je vakantie met evelien,spreek je weer bye

  • 02 Februari 2008 - 23:04

    Sjoerd:

    he tim
    Wat krijgen we nou, worden we weer dorpsgenoten, nou ja zo noem ik dan het buurtje rondom het vondelpark. gezellig.
    Heel veel succes nog met het afronden van je projecten daar en geniet nog even lekker van de drie weken reizen.
    mzzl sjoerd

  • 03 Februari 2008 - 11:31

    Zizi:

    He Timmie,

    Je gaat gewoon bij mij om de hoek wonen! Ik woon in de 1e Constantijn Huygensstraat. hahaha leuk! Ik heb al je verhalen gelezen hier op t net. Super. Veel plezier in ZA! En tot later buurman!
    XXXZiz

  • 03 Februari 2008 - 13:02

    Vincent:

    Je mist carnaval in Breda!!!!!

    (alhoewel ik denk dat dit een zeer goede vervanging is ;))

  • 03 Februari 2008 - 14:32

    Jan Faber:

    Ik heb genoten van je reisverslagen en je commentaar op wat je gezien hebt. Heel indrukwekkend en bedankt dat ik er deelgenoot van mocht zijn!

  • 03 Februari 2008 - 18:12

    Annaaaaaaahahaha:

    TIM!!! JE KOMT WEER BIJNA THUIS!
    JOEPIE!!

    Maar die slang vinnik toch wel erg eng, zeker in het donker zonder stroom.. en dat je zo dichtbij de olifanten en luipaarden en cheetahs kan staan zint me ook niet helemaal... ;-)

    KOM HEEL THUIS! dikke kus!

  • 04 Februari 2008 - 08:18

    Radjni:

    Hey lieve Tim!!

    Wat een fantastische verhalen! Geniet van Zuid-Afrika en we kijken er allemaal naar uit dat je weer terug komt :) Supernieuws dat jullie samen gaan wonen. Ben echt blij voor jullie.

    Kus!

  • 04 Februari 2008 - 16:57

    Michelle:

    Timmyyy!!!

    Tijd gaat snel zeg!!!

    Veel plezier in Zuid Afrika en we zien je heeeeeel snel weer!!!

    Dikke zoen,
    Mitch

    ..enzo staan we toch weer mooi met zn drietjes op een rijtje...

  • 11 Februari 2008 - 13:20

    Gerrie:

    Beetje laat maar ik was op ski vakantie.
    Het waren prachtige verhalen die je hebt geschreven,ik heb er van genoten,ik hoop echt dat het in Botswana rustig blijft en dat de bijdrage die daar hebt geleverd blijvend zal zijn.Hele fijne weken in SA, zorg goed voor Eveline en kom samen weer gezond en vol verhalen terug Geniet nog even en tot ziens Gerrie en Harrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Tlokweng

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2008

Farewell

22 Januari 2008

Bombardementen

09 Januari 2008

Okavango Delta

21 December 2007

Christmas party

14 December 2007

Zebra's, Youth Forum en buddy Festus
Tim

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1727
Totaal aantal bezoekers 14402

Voorgaande reizen:

06 November 2007 - 23 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: